Factors associated with burnout syndrome in dental students at the Universidad Autónoma de Sinaloa during the period January-June 2025
Keywords:
Burnout syndrome, dentistry, students, mental health, stress.Abstract
Title: Factors associated with burnout syndrome in dental students at the Autonomous University of Sinaloa during the period January-June 2025. Objective: To recognize and address the factors associated with this syndrome, since it is crucial for the well-being and overall health of those training in this discipline. Method and data collection: The study population will be made up of students from different semesters at the UAS School of Dentistry. A structured questionnaire will be applied that will include the Maslach Burnout Investntory-Student Survey (MBI-SS), which evaluates three aspects of burnout: emotional exhaustion, depersonalization, and academic efficacy. Development: Burnout syndrome is a response to chronic stress over a prolonged period that can generate negative consequences on mental health such as academic and professional performance. In dental students, this syndrome occurs due to the intense academic load, long study days, as well as seeking patients to comply with the required treatments. Conclusion: Recent studies suggest that burnout in students not only affects their mental health but also increases clinical errors, professional abandonment, and impacts quality of life.
Downloads
References
Aguilar Camacho, M. J., Luna Correa, J. E., Tovar Vega, A. R., & Blancarte Fuentes, E. (2020). Síndrome de burnout. Biodesarrollo y reversión de impactos en el sector de la salud del estado de Guanajuato, México. Región y Sociedad, 32, e1308. https://doi.org/10.22198/rys2020/32/1308
Álvarez, A., & Pérez, J. (2022). El síndrome de burnout en estudiantes universitarios: Una revisión sistemática. Revista de Psicología Educativa, 14(2), 45–62. https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=117784
Barrera, L., & Rodríguez, M. (2021). Factores de riesgo del burnout en estudiantes de ciencias de la salud. Revista Latinoamericana de Educación, 19(3), 112–130. https://scielo.isciii.es/pdf/odonto/v39n1/0213-1285-odonto-39-1-36.pdf
Bernal, C., & García, P. (2020). Estrés académico y burnout en estudiantes de odontología: Un estudio comparativo. Psicología y Salud, 18(1), 77–89. https://ojs.ual.es/ojs/index.php/KASP/article/view/9244
Castillo, F., & Méndez, A. (2019). Impacto del síndrome de burnout en el rendimiento académico universitario. Educación y Sociedad, 22(4), 145–162.
Cedeño, A., & Delgado, K. (2021). Incidencia del síndrome de burnout y factores asociados en estudiantes de Odontología. Revista Electrónica de Odontología UGuayaquil. https://revistas.ug.edu.ec/index.php/eoug/article/view/13
Ciprián Chavelas, T., Adame Marroquín, E., & Juárez Medel, C. A. (2023). Síndrome de burnout en odontólogos de centros de salud de Acapulco, México. Revista Científica Odontológica (Lima), 11(2), e150. https://doi.org/10.21142/2523-2754-1102-2023-150
Dávila, M. R. B., López, L. R. J., Lucas, J. A. R., & Meza, L. M. S. (2023). Síndrome de burnout: Una revisión sistemática en Hispanoamérica. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(1), 1809–1831.
García, R. G. G., Hermosillo, A. M. P., Ochoa, J. E. M., Silva, D. L., Sanz, C. H., & Álvares, M. R. (2020). Estrés y síndrome de burnout de estudiantes de la facultad de Odontología de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Revista Mexicana de Medicina Forense y Ciencias de la Salud, 4(S1), 103–105.
Guevara García, R. G., Millán Ochoa, J. E., Padilla Hermosillo, A. M., López Silva, D., & Hernández Sanz, C. (2023). Perfil de estrés y síndrome de burnout en estudiantes de la Facultad de Odontología de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Ciencia en la Frontera, 21(1), 45–60. https://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/cienciafrontera/article/view/3538
Guitart, M. S. N., & Morelatto, R. A. (2020). Síndrome de burnout en odontólogos de la ciudad de Córdoba. Revista de Salud Pública, 24(1), 64–72.
Gutiérrez, J., & Salazar, R. (2020). El burnout en estudiantes universitarios: Factores predisponentes y consecuencias académicas. Psicología y Educación, 30(1), 33–50. https://revistas.unicoc.edu.co/index.php/joc/article/download/127/127/
Hung, M., Hablitzel, N., Su, S., Melnitsky, S., & Mohajeri, A. (2024). Impact of COVID-19 on dental students’ mental health status and perception of SARS-CoV-2 vaccine. COVID, 4(8), 1128–1138. https://doi.org/10.3390/covid4080078
Ibarcena, L. (2019). Factores personales asociados al síndrome de burnout en odontólogos de Juliaca. Revista Evidencia Odontológica Clínica, 2(2), 49–52.
Lauracio, C., & Ticona, T. L. (2020). Síndrome de burnout y desempeño laboral en el personal de salud. Revista Innova Educación, 2(4), 543–554.
Mafla, A., Mambuscay, M., & Ortiz, A. (2019). Síndrome de burnout en estudiantes de odontología: 18 meses de seguimiento. Revista Universidad y Salud, 11(1), 52–70.
Martínez, H., & Rojas, C. (2021). Estrategias de afrontamiento y su relación con el burnout en estudiantes de odontología. Revista de Ciencias de la Salud, 28(3), 201–218. https://www.redalyc.org/journal/4979/497955513014/497955513014_1.pdf
Moro, J. D. S., Soares, J. P., Massignan, C., Oliveira, L. B., Ribeiro, D. M., Cardoso, M., Canto, G. L., & Bolan, M. (2022). Burnout syndrome among dentists: A systematic review and meta-analysis. Journal of Evidence-Based Dental Practice, 22(3), 101724. https://doi.org/10.1016/j.jebdp.2022.101724
Moya Rivera, P., Rudloff Sepúlveda, D., Tello Alarcón, G., & Ponce Ibáñez, N. (2023). Síndrome de Burnout en estudiantes de odontología durante el regreso a la presencialidad. Revista Española de Educación Médica, 4(3). https://doi.org/10.6018/edumed.582211
Pérez Díaz, F., & Cartes-Velásquez, R. (2020). Estrés y burnout en estudiantes de Odontología: Una situación preocupante en la formación profesional. Edumecentro, 12(2), 179–190. https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/570
Preciado, M. L., Franco, S. A., & Vázquez, J. M. (2021). Perfil de estrés y síndrome burnout en estudiantes mexicanos de odontología de una universidad pública. e-Gnosis, 19(1), 1–10. https://e-gnosis.udg.mx/index.php/eg/article/view/97
Romero, R. M. D., Romero, E. P., & Becerra, T. L. (2006). Desgaste profesional en un grupo de odontólogos. Revista ADM, 63(6), 1–10.
Sandoval-Caraveo, M. del C., Surdez-Pérez, E. G., & Pérez-Sandoval, A. G. (2022). Burnout por COVID-19 durante las clases en línea en estudiantes universitarios. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(28), 1–15. https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1782
Simón, J. D. (2015). Las expectativas de búsqueda del primer empleo de universitarios con formación híbrida: El caso de una universidad pública mexicana. Cuadernos de Investigación Educativa, 6(2), 33–49.
Torres Ballena, G. E. (2024). Prevalencia del síndrome de burnout en estudiantes de Estomatología UNT, 2023 [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Trujillo]. https://dspace.unitru.edu.pe/items/c0ecee13-a247-45f7-bb99-6179424b3d23
Zárate López, M. A. (2023). Síndrome de burnout en universitarios de odontología. Know and Share Psychology, 4(3). https://doi.org/10.25115/kasp.v4i3.9244