Procedure for the evaluation of Management by Values ​​in universities

PROCEDURE FOR THE EVALUATION OF MANAGEMENT BY VALUES IN UNIVERSITIES

Authors

Keywords:

Key words: management by values, evaluation, university management, procedure

Abstract

The objective of this study was to design a procedure for the evaluation of Management by Values ​​in a Cuban university, with the purpose of establishing an efficient mechanism for the management evaluation practices of managers in this educational center and perfecting the organizational strategy. The research that supports the results of this article was of a mixed type (qualitative-quantitative), in which, in addition to the design of this procedure, two evaluation scales of management by values ​​were carried out, one for managers and another for teachers. The relevance and feasibility of these contributions was validated through their application in a Cuban university. For the purposes of this work, only the design of the procedure for evaluating management by values ​​will be presented. The results of its partial application allowed the identification, evaluation and proposal of actions to improve the implementation of Management by Values, based on the analysis of the legitimizing leadership variables, expectations of rewards appropriate to effort, specific training and participation of workers and managers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Dra. Zaily Leticia Velázquez Martínez , Universidad Internacional Iberoamericana UNINI Mx

    Zaily Leticia Velázquez Martínez, Máster en Dirección por la Universidad de Holguín, profesora de la Universidad Internacional Iberoamericana UNINI Mx. Actualmente las principales líneas de investigación en las que se desarrolla son: evaluación de la cultura organizacional, gestión universitaria y problemáticas psicosociales de los adolescentes y jóvenes. Las tres últimas publicaciones realizadas son: 

    1. Gioioso, R., Velázquez, Z. y Osorio, C. (2022). Studying Youth and Development in Cuba. In Richard N. Gioioso, Zaily L. Velázquez Martínez y Carlos M. Osorio García (eds). Youth and Development in Cuba. United States of America: Palgrave McMillan Editorial. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978 - 3 - 030 - 90866 - 9_1, ISBN: 978-3-030-90866-9.
    2. Osorio, C.M. y Velázquez, Z.L. (2022). La organización temporal en estudiantes de Psicología: una mirada a su desarrollo. Revista Cubana de Educación Superior, 41(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0257-431420220002&lng=es&nrm=iso 
    3. Osorio, C.M.; Velázquez, Z.L.; Peña, Y. (2022). Estudio de la organización temporal y el estrés en maestros jóvenes cubanos. Obutchénie, Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 6(2): 584-601. https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/61238

    Email: zailyletyvm@gmail.com Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7378-3128 

     

  • Dr. Carlos Manuel Osorio García, Universidad Internacional Iberoamericana UNINI Mx

    Carlos Manuel Osorio García, Doctor en Ciencias Psicológicas por la Universidad de la Habana, profesor de la Universidad Internacional Iberoamericana UNINI Mx. Actualmente las principales líneas de investigación en las que se desarrolla son: organización temporal de la vida, aprendizaje y desarrollo psicológico y problemáticas psicosociales de los adolescentes y jóvenes. Las tres últimas publicaciones realizadas son: 

    1. Gioioso, R., Velázquez, Z. y Osorio, C. (2022). Studying Youth and Development in Cuba. In Richard N. Gioioso, Zaily L. Velázquez Martínez y Carlos M. Osorio García (eds). Youth and Development in Cuba. United States of America: Palgrave McMillan Editorial. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978 - 3 - 030 - 90866 - 9_1, ISBN: 978-3-030-90866-9.
    2. Osorio, C.M. y Velázquez, Z.L. (2022). La organización temporal en estudiantes de Psicología: una mirada a su desarrollo. Revista Cubana de Educación Superior, 41(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0257-431420220002&lng=es&nrm=iso 
    3. Osorio, C.M.; Velázquez, Z.L.; Peña, Y. (2022). Estudio de la organización temporal y el estrés en maestros jóvenes cubanos. Obutchénie, Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 6(2): 584-601. https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/61238

    Email: cmosoriogarcia.psico@gmail.com 

    Orcid:https://orcid.org/0000-0001-8622-2066 

     

Downloads

Published

2024-02-02