Academic stress in university students in Northern Sinaloa, Mexico

Authors

Keywords:

Stress, academic performance, university student.

Abstract

Abstract

Introduction: In the university context, stress manifests itself as academic stress, a multifactorial phenomenon that negatively affects students' emotional balance, learning effectiveness, and overall health. Objective: To describe academic stress in university students. Methodology: The study design was descriptive and cross-sectional with a quantitative approach. The study population consisted of 1,726 young students enrolled in a Bachelor of Nursing program at a public university in northern Mexico. The sample consisted of 315 students selected through simple random sampling. The SISCO Inventory was used to measure academic stress. SPSS was used for descriptive statistics in the data analysis. Results: Of the 315 university students surveyed, it was observed that the majority perceive stress occasionally (37%), while 20% report high levels of stress in demanding academic situations, such as exams, essays, and research papers. Likewise, 36% indicated that they experience physical and psychological stressors related to an overload of school tasks and obligations, and finally, 23% stated that they are going through the semester with a high level of stress in general. Conclusions: The data found show that university students have a high level of concern and nervousness. The most stressful factors were teacher evaluations (exams, essays, research papers), followed by an overload of schoolwork and assignments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado Quinto, R. E. (2021). Estrés académico de una universidad públicas. Repositorio Institucional de la Universidad Técnica de Ambato. https://repositorio.uladech.edu.pe/handle/20.500.13032/27221

Aragón, E. E. P., Navas, A. R. V., & Aragón, H. A. P. (2022). Estrés académico en estudiantes de la Universidad de La Guajira, Colombia. Revista de Ciencias Sociales, 28(5), 87-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8471675

Aragón, E. E. P., Navas, A. R. V., & Aragón, H. A. P. (2022). Estrés académico en estudiantes de la Universidad de La Guajira, Colombia. Revista de Ciencias Sociales, 28(5), 87-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8471675

Barraza-Macías, A. (2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 9(3), 110–129. http://www.psicologiacientifica.com

Barraza-Macías, A. (2007). Propiedades psicométricas del Inventario SISCO del Estrés Académico. http://www.psicologiacientifica.com

Barraza-Macías, A. (2018). Inventario SISCO SV-21. Inventario SIStémico COgnoscitivista para el estudio del estrés académico. Ramos Escamilla M, editor. México. http://upd.edu.mx/PDF/Libros/Estres.pdf

Barraza-Sánchez, B. E., Pelcastre-Neri, A., Mario, D. M., Hermenegildo, A., & Ledezma, J. C. R. (2019). El estrés como problema de salud durante la adolescencia. Educación y Salud Boletín Científico Instituto de Ciencias de la Salud Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, 8(15), 273-276. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/ICSA/article/view/4804

Berrío García, N. R. M. (2011). Estrés académico. Informes Psicológicos, 13(2), 121–135. https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-48922011000200006

Berrios, M. P., Montes, R. M., & Luque, R. M. (2020). Influencia del género en las relaciones entre inteligencia emocional, estrés académico y satisfacción de los estudiantes. Know and Share Psychology, 1(4). https://ojs.ual.es/ojs/index.php/KASP/article/view/4341

Caldera Montes, J. F., Reynoso González, O. U., Angulo Legaspi, M., Cadena García, A., & Ortíz Patiño, D. E. (2018). Habilidades sociales y autoconcepto en estudiantes universitarios de la región Altos Sur de Jalisco, México. Escritos de Psicología, 11(3), 144–153. https://doi.org/10.5231/psy.writ.2018.3112

Carranza-Rodríguez, A. M., & Monzón, D. L. C. (2023). Inteligencia emocional y rendimiento académico en universitarios: Revisión sistemática y metaanálisis. Revista Científica Searching De Ciencias Humanas Y Sociales, 4(1), 94-104. https://revista.uct.edu.pe/index.php/searching/article/view/410

Contreras, K., Caballero, C., Palacio, J., & Pérez, A. M. (2008). Factores asociados al fracaso académico en estudiantes universitarios de Barranquilla (Colombia). Psicología desde el Caribe, (22), 110-135. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=s0123-417x2008000200008&script=sci_arttext

Garay Núñez, J. R. (2018, noviembre 8). Paraninfo digital: Monográficos de investigación en salud. Paraninfo Digital. https://paraninfodigital.com/monograficos-de-investigacion-en-salud

García Cadena, C. H. (2006). La medición en ciencias sociales y en la psicología. En R. Landeros & M. González (Eds.), Estadística con SPSS y metodología de la investigación (pp. [colocar páginas del capítulo si se conocen]). México: Trillas.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. P. (2018). Metodología de la investigación (7.ª ed.). McGraw-Hill Education.

Hogan, T. P. (2004). Pruebas psicológicas (2.ª ed.). El Manual Moderno. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2358921.pdf

https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/33401

Jiménez Plazas, A. J., Franco Vargas, W., & Pérez, S. L. (2020). Características psicológicas del estrés académico en estudiantes de Educación Superior. https://repository.ucc.edu.co/bitstreams/af9d319f-7bd3-49eb-939f-ae6052e687f1/download

Lémus, M. A. (2021). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico de los estudiantes de primer ingreso de la universidad. Revista Científica Internacional. https://revista-cientifica-internacional.org/index.php/revista/article/view/42

Lobato-Baez, M., Morales-Rosales, L. A., Algredo-Badillo, I., & Rodríguez-Rangel, H. (2021). Analysis of stress and anxiety in university students to identify correlated factors. Journal Educational Theory/Revista de Teoría Educativa, 5(13). 10–19. https://doi.org/10.35429/JET.2021.13.5.10.19

Londoño, J., Vernaza-Pinzón, P., Dueñas-Cuellar, R., Niño-Castaño, V. E., & Rivera, A. (2024). Estrés académico en estudiantes universitarios: la epidemia silenciosa en una facultad de ciencias de la salud. Revista de la Universidad Industrial de Santander. Salud, 56. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-08072024000124010&script=sci_arttext

Marin, A. M. Z., & Colos, F. V. L. (2022). Estrés académico y autoestima en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana en contexto COVID-19 durante el año 2021. Academo, 9(2), 127-138. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8593713

Marin, A. M. Z., & Colos, F. V. L. (2022). Estrés académico y autoestima en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana en contexto COVID-19 durante el año 2021. Academo, 9(2), 127-138. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8593713

Martín Monzón, I. M. (2007). Estrés académico en estudiantes universitarios. Apuntes de Psicología, 25(1), 87-99. https://doi.org/10.55414/qvwpqj92

Murillo-García, O. L., & Luna-Serrano, E. (2021). El contexto académico de estudiantes universitarios en condición de rezago por reprobación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12(33), 58–75. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.858

Orozco-Vásquez, M.-M., Zuluaga-Ramírez, Y.-C., & Pulido-Bello, G. (2019). Factores de riesgo psicosocial que afectan a los profesionales en enfermería. Revista Colombiana de Enfermería, 18(1), e006. https://doi.org/10.18270/rce.v18i1.2308

Picard, M., & McEwen, B. S. (2018). Estrés psicológico y mitocondrias: un marco conceptual. Psychosomatic Medicine, 80(2), 126–140. https://doi.org/10.1097/PSY.0000000000000544

Salazar-Granizo, Y. E., Hueso-Montoro, C., & Caparros-Gonzalez, R. A. (2024). Lifestyles and academic stress among health sciences students at the National University of Chimborazo, Ecuador: a longitudinal study. Frontiers in public health, 12, 1447649. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1447649

Ulloa Sillagana, Z. A. (2021). Factores Psicosociales y el Aprendizaje Virtual en los estudiantes de segundo semestre paralelos “A” Y “B” de la carrera de Comunicación Social de la Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales de la “Universidad Técnica de Ambato”, del Cantón Ambato. https://scholar.google.com.mx/scholar?cluster=5858355065091031833&hl=en&as_sdt=0,5

Downloads

Published

2025-12-22

Issue

Section

Artículo original

How to Cite

Academic stress in university students in Northern Sinaloa, Mexico. (2025). Revista Científica FEMUAS, 4, 78-96. https://revistas.uas.edu.mx/index.php/FEMUAS/article/view/1042

Similar Articles

1-10 of 15

You may also start an advanced similarity search for this article.