Job induction programs for new nurses: a systematic review

Authors

Keywords:

program, nursing, clinical competence.

Abstract

Introduction: Nursing staff who have just entered the workforce require specific skills for nursing care. The objective was to analyze empirical evidence on induction programs for newly graduated nursing professionals who enter the workforce to improve clinical competence, decision-making, critical thinking and/or clinical judgment.

Materials and methods: The study was guided by the question: What induction programs for newly graduated nursing professionals who enter the workforce have shown improvement in clinical competence (knowledge, attitude, skill), critical thinking and/or clinical judgment?. The search was conducted under the consideration of the Cochrane Manual and the PRISMA statement in databases such as EBSCO, Pubmed and Scielo. It was carried out with descriptors in Spanish and English using Boolean operators AND and OR in the period from 2014-2024. The evaluation of methodological quality was carried out with the JBI critical evaluation tool.

Results: Six quasi-experimental studies were selected that show the effectiveness of interventions or programs based on mentoring, simulation, knowledge transfer between peers and simulation with debriefing.

Discussion: It was shown that simulation and mentoring are the strategies that have shown the best results for the development of the competence of nursing professionals.

Conclusions: The scientific evidence analyzed will be useful for nursing professionals and authorities of health institutions that seek to improve the induction to the position and thus the quality of nursing care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Valeria Nallely Rodríguez Amaya, Universidad Autónoma de Nuevo León

    Licenciada en Enfermería y Maestra en Ciencias de Enfermería por la Universidad Autónoma de Nuevo León. Ha concluido el Doctorado en Ciencias de Enfermería y se encuentra en proceso de presentación del examen de grado. Profesora de Tiempo Completo en la Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Cuenta con experiencia en el ámbito clínico y en la formación de estudiantes de enfermería. Autora de capítulos de libro y artículos científicos. Conferencista en congresos nacionales e internacionales. Miembro de Honor Society of Nursing Sigma Theta Tau International.

  • María Guadalupe Moreno Monsiváis , Universidad Autónoma de Nuevo León

    Profesora de Tiempo Completo de la Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Licenciada en Enfermería con estudios de Maestría en Enfermería con Especialidad en Administración de Servicios de Enfermería y Doctorado en Filosofía con Especialidad en Administración por la Universidad Autónoma de Nuevo León. Docente de Nivel de Pregrado y Posgrado (Especialidad, Maestría y Doctorado). Miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores de la SECIHTI. Líder del Cuerpo Académico de Administración y Gerencia del Cuidado y de la Línea de Gestión de Calidad en Salud.

References

Batle, M. (2022). Eficacia de un programa de formación individualizado para enfermeras noveles en hospital de día: Effectiveness of an individualized training program for novel nurses in day hospitals. Enfermería Oncológica, 24(1). https://doi.org/10.37395.SEEO.2022.14

Bauza, M. A., Castillo, M. M., Cózar, C. M., Nieto, A. M., & Garcías, J. (2016). Plan de formación para enfermeros de nueva incorporación a una unidad de Diálisis. Enfermería Nefrológica, 19(1), 14-20.

Benner, P. (1984). From novice to expert: Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison-Wesley.

Benitez-Chavira, L. A., Zarate-Grajales, R. A., & Nigenda-López, G. (2021). Estrategias de enseñanza-aprendizaje en gestión del cuidado de enfermería. Una revisión narrativa. Enfermería universitaria, 18(3), 382-397. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2021.3.1004.

Bulut, H., Filiz, H., & Sevil, D. (2010). Evaluation of mentorship program in nursing education: A pilot study in Turkey. Nurse Education Today, 30, 756-762.

Cantrell, M. A., Mariani, B., & Lengetti, E. (2021). Efficacy of a simulation program to improve clinical judgment and clinical competence among graduate nurses. Nursing Education Perspectives, 42(3), 142-147.

Cárdenas, J., Sánchez, R., Torres, M., Del Carmen, M., & Ruíz, M. L. (2020). Mentoría como intervención de enfermería para el empoderamiento adolescente en la salud reproductiva. Horizonte sanitario, 19(1), 103-114. https://doi.org/10.19136/hs.a19n1.3541

Carrillo-García, C., Ríos-Rísquez, M. I., Escudero-Fernández, L., & Martínez-Roche, M. E. (2018). Factores de estrés laboral en el personal de enfermería hospitalario del equipo volante según el modelo de demanda-control-apoyo. Enfermería Global, 17(50), 304-324. https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.17.2.277251

Ferguson, L. M. (2011). From the perspectives of new nurses: What do effective mentors look like in practice. Nurse Education in Practice, 11, 119-123.

Higgins, J. P. T., Thomas, J., Chandler, J., Cumpston, M., Li, T., Page, M. J., & Welch, V. A. (Eds.). (2023). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions (2nd ed.). John Wiley & Sons.https://doi.org/10.1002/9781119536604

Jiménez, F. (2022). La importancia de la educación continua para el desarrollo profesional de las enfermeras. Revista Vitalia,3(2). https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v3i2.392022

Jung, K., Myung-Haeng, H., & Hyun-Young, K. (2018). The efficacy of simulation-based and peer-learning handover training for new graduate nurses. Nurse Education Today, 69. 14-19. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.06.023

Maestre, J., & Rudolph, J. (2014). Teorías y estilos de debriefing: el método con buen juicio como herramienta de evaluación formativa en salud. Revista Española de Cardiología, 68(4), 282-285. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2014.05.018

Organización Mundial de la Salud. (2020). Situación de la enfermería en el mundo. https://www.who.int/es/publications/i/item/9789240003279

Organización Mundial de la Salud. (2021). Información actualizada sobre la 74ª Asamblea Mundial de la Salud. https://www.who.int/es/news/item/28-05-2021-update-from-the-seventy-fourth-world-health-assembly-28-may-2021

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., … Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372, n71. https://doi.org/10.1136/bmj.n71

Plourde, F., Ippoliti, B., & Nanda, M. (2017). Mentoring Interventions and the Impact of Protective Assets on the Reproductive Health of Adolescent Girls and Young Women. Journal Adolescent Health, 61(2), 131-139.

Sawatzky, J., & Enns, C. (2009). A mentoring needs assessment: validating mentorship in nursing education. Journal of Professional Nursing, 25(3), 145-150. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2009.01.003

Snelson, C., Martsolf, D., Dierkmen, B., Anaya, E., Cartechine, K., Miller, B., Roche, M., & Shaffer, J. (2002). Caring as a theoretical perspective for nursing faculty mentoring program. Nurse Education Today, 22(8), 654-660. https://doi.org/10.1016/s0260-6917(02)00140-5

Sue-Hsien, C., Shu-Ching, C., Shu-Chiou, L., Yi-ling, C., & Kun-Yun, Y. (2017). Impact of interactive situated and simulated teaching program on novice nursing practitioners’ clinical competence, confidence and stress. Nurse Education Today, 55, 11-16.

Troncoso, V. B., & Galiano, G. A. (2016). Enfermeras de práctica avanzada y su función de mentoring. 2016. Horizonte Enfermería, 27(2), 18-31. 10.7764/Horizon_Enferm.27.2.18

Urra, E., Sandoval, S., & Irribarren, F. (2017). El desafío y futuro de la simulación como estrategia de enseñanza en enfermería. Investigación en educación médica, 6(22), 119-125. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.01.147

Witter, J., & Morote, E. S. (2013). Cerrando la brecha: los efectos de un programa de mentoría para enfermeras principiantes en su deseo de continuar en la profesión. Cultura del cuidado enfermería, 10(1), 6-16.

Young, H., Ryeong, B., & Hyeran, A. (2023). Development and evaluation of case video-based debriefing on a simulation of high-risk neonatal care for nursing students in South Korea: a mixed-methods study. BMC Nursing, 22. https://doi.org/10.1186/s12912-023-01507-2

Downloads

Published

2025-12-22

Issue

Section

Articulo de revisión

How to Cite

Job induction programs for new nurses: a systematic review. (2025). Revista Científica FEMUAS, 4, 97-118. https://revistas.uas.edu.mx/index.php/FEMUAS/article/view/1312

Similar Articles

1-10 of 20

You may also start an advanced similarity search for this article.