Scientific illustration: a bridge between art and science for understanding — experience of a workshop in Colombia

Authors

Keywords:

Scientific illustration, Experience, Drawing workshop, International residency

Abstract

Scientific illustration is a field in which information is represented both precisely and artistically, especially when the subject matter is too complex to be easily understood. This article describes the experience of conducting a traditional and digital drawing workshop titled “Draw a Parasite”, held during the XII International Congress of Neotropical Parasitology (COPANEO-2024) in Bogotá, Colombia. The workshop was organized as part of an invitation to participate in an international residency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archila-Guío, J. E. (2013). Educación y pedagogía en el contexto del paradigma emergente: una nueva forma de pensar y percibir el mundo para la formación de ciudadanía. LogosCyT, 5(1), 139–147.

Blanco, E. (2021). La desigualdad de oportunidades educativas en México (1958–2010): Desplazamiento y reconfiguración. Perfiles Educativos, 43(171), 8–26.

Cruz-López, Y., & Cruz-López, A. K. (2008). La educación superior en México: Tendencias y desafíos. Avaliação, 13(2), 293–311.

De Miguel-Díaz, M. (2006). Metodologías para optimizar el aprendizaje: Segundo objetivo del Espacio Europeo de Educación Superior. RIFOP, 20(3), 71–91.

Izar-Landeta, J. M., Ynzunza-Cortés, C. B., & López-Gama, H. (2011). Factores que afectan el desempeño académico de los estudiantes de nivel superior en Rioverde, San Luis Potosí, México. Revista de Investigación Educativa, 12, 72–82. Instituto de Investigaciones en Educación, Universidad Veracruzana.

Organización de las Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. Recuperado de https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Santa Cruz-Vargas, M. (2023). El rezago educativo en México: Apuntes y reflexiones. REMCA, 6(S1), 153–157.

Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: El enfoque complejo. Recuperado de http://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1LVT9TXFX-1VKC0TM-16YT/Formación%20basada%20en%20competencias%20(Sergio%20Tobón).pdf

Universidad Autónoma de Sinaloa (UAS). (2023). Plan de Desarrollo Institucional con Visión de Futuro 2025. Recuperado de https://sau.uas.edu.mx/pdf/PDI_con_vision_de_futuro_2025.pdf

Wattiaux, M. A., Moore, J. A., Rastani, R. R., & Crump, P. M. (2010). Excellence in teaching for promotion and tenure in animal and dairy sciences at doctoral/research universities: A faculty perspective. Journal of Dairy Science, 93(7), 3365–3376. https://doi.org/10.3168/jds.2010-3070

Zambrano-Leal, A. (2016). Pedagogía y didáctica: Esbozo de las diferencias, tensiones y relaciones de dos campos. Praxis & Saber, 7(13), 45–57. https://doi.org/10.19053/22160159.4159

Portada  La ilustración científica

Published

2025-12-19

How to Cite

Velueta Centella, J. F. E. E., Rodríguez Santiago, M. A., Iannacone, J. ., & Rivas Hernández, G. A. (2025). Scientific illustration: a bridge between art and science for understanding — experience of a workshop in Colombia. SIBIUAS Revista De La Dirección General De Bibliotecas, 6, 29-36. https://revistas.uas.edu.mx/index.php/SIBIUAS/article/view/1085