This is an outdated version published on 2025-07-07. Read the most recent version.

Robotic arm with four degrees of freedom: knowledge integrative project (construction stage)

Authors

  • Canek Portillo Universidad Autónoma de Sinaloa Author
  • Iván López Universidad Autónoma de Sinaloa Author
  • Alfredo Celaya Universidad Autónoma de Sinaloa Author
  • Jorge Valentín Bajo de la Paz Universidad Autónoma de Sinaloa Author
  • Raymundo Bueno Rivera Universidad Autónoma de Sinaloa Author
  • Laura Alejandra Bonilla Ramos Universidad Autónoma de Sinaloa Author

Keywords:

Robot arm, microcontroller, robot arm

Abstract

As part of a learning strategy, the development of integrative projects is implemented in the Industrial Process Engineering Degree at Autonomous University of Sinaloa. Specifically, the construction of a robot arm with four degrees of freedom is presented, whose structures is bases on wood. Direct current motors fulfill the function of actuators, transmitting through bands, the movement in the different joints. The control is carried out by means of a microcontroller, to which the movement routine required by the arm is programmed. Also, there is a manual control by means of a combination of pulsations to attached buttons. This article shows the process of design, construction, and final product working. In addition, the specific and generic competences that are considered (according to the development plan and educational model of the UAS) to be acquired by student with this type of project are established.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Saha, “Introducción a la robótica”, Mc Graw-Hill, México, 2010.

F. Cortés, “Robótica: control de robots manipuladores”, Alfaomega, México, 2011.

N. Barrera, “Uso de la robótica como estrategia didáctica en el aula”, Praxis & saber, vol. 6(11), pp. 215-234, 2015.

L. Ponti, “Robot-T2: robot educativo realizado por alumnos y profesores en la escuela técnica n° 2 (EET n°2) independencia”, Concordia, Entre Ríos. Repositorio institucional de la Universidad Nacional de La Plata, 2023, EdArXiv. DOI:10.35542/osf.io/ymd2r.

M. Bernal, “Metodología para la creación de robots didácticos para niños”, Juventud y Ciencia Solidaria. UNESCO-Cátedra TWIN-Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador, pp. 33-37, 2019.

R. Morán, “Desarrollo de un robot sumo como material educativo orientado a la enseñanza de programación en Arduino”, Revista Habitus: Semilleros de Investigación, vol. 1(2), 2021.

A. Sosa, “Construcción y programación de un brazo robótico de madera”, Proyecto de fin de carrera. Universidad de Sevilla, 2019.

C. Rodríguez, “Evaluación de las capacidades de aprendizaje colaborativo adquiridas mediante el proyecto integrador de saberes”, Formación universitaria, vol. 13(6), pp. 239-246. 2020.

B. Parra, “Proyecto integrador como estrategia formativa para el fortalecimiento de competencias específicas y transversales en la Facultad de Ingeniería”, Encuentro internacional de Educación en Ingeniería (WEEF), Cartagena de Indias, Colombia, 24-27 de septiembre, 2013

M. Heydrich, “Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia de innovación docente”, Revista Universidad EAFIT, vol. 46 (158), pp. 11-21. 2010.

C. Montejano, “Modelo STEM para la enseñanza de la robótica”, Pistas educativas, vol. 44(141), 2022.

E. Rodríguez, “Análisis de competencias específicas en el desarrollo de proyectos integradores en ingeniería mecatrónica”. I3+, vol. 3(1), pp. 24-41. 2016

ModEdu-UAS. Modelo educativo y académico 2022. Secretaría Académica Universitaria. Universidad Autónoma de Sinaloa. 2022. Disponible: https://www.uas.edu.mx/Modelo_Educativo.pdf

PDDPE-IPI, “Plan de desarrollo del programa de Ingeniería en Procesos Industriales”, Universidad Autónoma de Sinaloa, 2023.

DS-L293B, “Hoja de datos de L293B@, SGS-Thomson, junio de 2023. Disponible: http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/SGSThomsonMicroelectronics/mXurruu.pdf.

DS-PIC16F877A, “Hoja de datos de PIC16F87XA”, Microchip, junio de 2023. Disponible: http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/39582C.pdf.

Brazo-robot, “Vídeo del prototipo funcionando”, junio de 2023, Sitio web institucional: https://drive.google.com/drive/folders/1BokvJWIE9dv9Kuqbkfg_qj7DRAbxSYHl?usp=sharing.

Published

2025-07-07

Versions

How to Cite

Portillo, C., López , I. ., Celaya, A. . ., Bajo de la Paz, J. V. ., Bueno Rivera, R. ., & Bonilla Ramos, L. A. . (2025). Robotic arm with four degrees of freedom: knowledge integrative project (construction stage). Revista Ingeniería Y Tecnología UAS, 8. https://revistas.uas.edu.mx/index.php/RITUAS/article/view/922

Most read articles by the same author(s)