Parental self-efficacy regarding childhood vaccination: a preliminary conceptual proposal
Keywords:
Vaccination, Self efficacy, Parents, InfantsAbstract
Introduction: For many parents, the decision to vaccinate or not vaccinate their children is influenced by fear of side effects, misinformation, or even uncertainty about the effectiveness of vaccines. This fear can create a significant barrier that prevents action, affecting the child's health and well-being. It is essential to understand that self-efficacy not only refers to the ability to prevent illnesses, but also to the confidence that parents have in their ability to manage the consequences of their decisions. Objective: Make a preliminary proposal on the self-efficacy of parents regarding childhood vaccination. Development: Four factors called sources of belief are identified: mastery experiences, vicarious experiences, verbal persuasion and psychological and emotional states. Such a concept emanates from Social Cognitive Theory according to Bandura. Conclusion: The degree of confidence that parents have about their children's vaccination is the result of the contribution from internal and external factors from daily life, or also known as sources of belief. Emotional support, education about the importance of immunization, and strengthening trust in the health system can help increase parental self-efficacy.
Downloads
References
Abarza Morales, L. E., Gajardo Martínez, P., Araya Retamal, J. M., Alarcón Luna, C., Acuña González, P. & González Rojas, S. (2022). Percepción de autoeficacia académica de estudiantes de medicina como predictor de éxito académico. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 4360-4374. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1804
Bandura A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifyng theory of behavioral change. Psychology review. 84(2), 191-215. https://educational-innovation.sydney.edu.au/news/pdfs/Bandura%201977.pdf
Carrera Jerez, D.A. & Rojas Conde L.G. (2023). Conocimiento de los padres de familia respecto a reacciones postvacunales en menores de 5 años. Salud, Ciencia y Tecnología, 3, 1-13. DOI: https://doi.org/10.56294/saludcyt2023525
Castro Ceballos, Y. D. (2023). Inteligencia emocional y autoeficacia generalizada en estudiantes de educación media en Manabí-Ecuador. Revista Ciencia y Líderes, 2(1), 113-120. DOI: https://doi.org/10.47230/revista.ciencia-lideres.v2.n1.2023.113-120
Castro Salazar, M., Bustillos Alamo, S. S., Ninacondor Medina, D. A. & Yataco Valdez, P. E. (2022). Autoeficacia y rendimiento académico en adolescentes de una institución educativa pública. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(22), 127-134. DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i22.321
Casas, I. & Mena, G. (2021). La vacunación de la COVID-19 [The COVID-19 vaccination]. Medicina clínica, 156(10), 500-502. DOI: https://doi.org/10.1016/j.medcli.2021.03.001
Díaz Rubio, F. & Donoso Fuentes, A. (2022). Infancia y COVID-19: Los efectos indirectos de la pandemia COVID-19 en el bienestar de niños, niñas y adolescentes. Andes pediátrica. Revista Chilena de pediatría, 93(1), 10-18. DOI: https://dx.doi.org/10.32641/andespediatr.v93i1.4250
Degrave, V. M., Vargas, M. R. & Fortino, M. A. (2021). Estudio descriptivo: valoración de autoeficacia percibida en la alimentación de estudiantes universitarios. Revista Peruana de Investigación en Salud, 5(4), 255-262. DOI: https://doi.org/10.35839/repis.5.4.973
Gallego, F. A., Rojas, C. A., Valencia, O. & Granados, H. (2024). Associations between self-efficacy, mastery, and interest in mathematics technology among university students from Colombia. Formación Universitaria, 17(1), 59-68. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062024000100059
Granda-Orive, J. I. Pascual-Lledó, J. F. Asensio-Sánchez, S. Solano-Reina, S. García-Rueda, M. Martínez-Muñiz, M. A. Lázaro-Asegurado, L. Buljubasich, D. Luhning, S. & , Cienfugos. Agustín, I. & Jiménez-Ruíz, C.A. (2022). Relación entre la autoeficacia para dejar de fumar, la voluntad propia y quien envía a los pacientes. Revista de Patología Respiratoria, 25(4), 119-129. https://www.revistadepatologiarespiratoria.org/frame_esp.php?id=16
Gómez-Flores, M. I. Landeros-Olvera, E. & Villa-Rueda, A. (2022). Efecto preliminar de una intervención de tele-enfermería sobre el uso del condón en adolescentes. Índex de Enfermería, 31(2), 91-95. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962022000200009&lng=es&tlng=es
Hussain, M. & Ali-Khan, S. (2022). SELF-EFFICACY OF TEACHERS: A REVIEW OF THE LITERATURE. Jamshedpur Research Review-Govt Registered, Refereed, Peer Reviewed, Multi-Disciplinary Research Journal, 10(1), 110-113. https://www.researchgate.net/profile/Md-Hussain15/publication/358368223_SELFEFFICACY_OF_TEACHERS_A_REVIEW_OF_THE_LITERATURE/links/61fe2afca7d76d0f08c01ee4/SELF-EFFICACY-OF-TEACHERS-A-REVIEW-OF-THE-LITERATURE.pdf
Ipanaqué, J. M. A. (2021). Rol de enfermería durante la vacunación contra la COVID-19. Revista Peruana de Ciencias de la Salud. 3(2), 79-81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8580939
Loarte Loarte, E. I., Montaño Quizhpe, C. A., Riofrío Porras, A. del C. & Caraguay Gonzaga, S. M. (2023). Caracterización del incumplimiento del esquema de vacunación en niños menores de 2 años en centros de salud del cantón loja. Enfermería Investiga, 8(3), 4-10. DOI: https://doi.org/10.31243/ei.uta.v8i3.2106.2023
Miranda-Núñez, Y. R. (2022). Aprendizaje significativo desde la praxis educativa constructivista. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 7(13), 72-84. DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v7i13.1643
Morán-Breña. (2020). Una enfermera mexicana se convierte en la primera persona en recibir la vacuna covid de América Latina. EL PAÍS. https://elpais.com/mexico/2020-12-24/una-enfermera-mexicana-se-convierte-en-la-primera-persona-en-recibir-la-vacuna-covid-de-america-latina.html
Ramírez, A.J.M., Hinojosa, M.V.G. & Barragán, H.P.A. (2020). Resurgimiento de enfermedades infecciosas y movimiento antivacunas, ¿qué pasa en México? Atención Familiar, 27(4), 208-211. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=95858
Rodríguez-Rey, R. & Cantero-García, M. (2020). Albert Bandura: Impacto en la educación de la teoría cognitiva social del aprendizaje. Padres Y Maestros / Journal of Parents and Teachers, (384), 72-76. DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i384.y2020.011
Secretaría de Salud [SS]. (2022). 0.34. En México, 83.3 millones de personas vacunadas contra COVID-19. Secretaria de Salud. https://www.gob.mx/salud/prensa/034-en-mexico-83-3-millones-de-personas-vacunadas-contra-covid-19?idiom=es
Soriano Sánchez, J. G., Jiménez Vázquez, D. & Sastre Riba, S. (2023). Una revisión sistemática de la importancia del ejercicio físico sobre la autoeficacia y aprendizaje del estudiante. Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF), 48, 911-918. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8869822
Universidad Nacional Autónoma de México [UNAM]. (2023). Plataforma de información geográfica de la UNAM sobre COVID-19 en México. UNAM la Universidad de la Nación. https://covid19.ciga.unam.mx/
UNIFÉ. (2021). Biografía de mujeres destacadas. Mujer e historia. 1-3. https://omu.unife.edu.pe/wp-content/uploads/2021/03/Isabel-Zendall-1773-sf_Enfermera-que-ayudo-a-curar-la-viruela-reconocida-como-la-primera-enfermera-en-mision-humanitaria-internacional-de-sal.pdf
Vera Núñez, M. A., Romero-Urrea, H. E., Vera Lorenti, F. E., Ramón Tigse, M. E. & Vera Núñez, C. J. (2022). Estudio piloto de los factores que intervienen en el cumplimiento del calendario de vacunación en las madres con niños menores de 5 años. Más Vita. Revista de Ciencias de la Salud, 4(2), 340-352. DOI: https://doi.org/10.47606/ACVEN/MV0122
Zakhour R., Tamim H., Faytrouni F, Khoury J, Makki M. & Charafeddine L. (2021). Conocimiento, actitud y práctica de la vacunación contra la influenza entre padres libaneses: una encuesta transversal de un país en desarrollo. PLOS one, 16(10), 4-10. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0258258

Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 RECIE FEC-UAS Revista de educación y cuidado integral en enfermería Facultad Enfermería Culiacán

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.