School motivation and factors associated with academic performance in nursing students from Culiacán Sinaloa México

Authors

Keywords:

Motivación; Rendimiento académico; Abandono escolar

Abstract

Introduction: The study of school motivation is essential for understanding challenges and opportunities in higher education, especially in regions like Latin America and the Caribbean, where university expansion has been notable but graduation rates still fall short of their potential. The choice of a university career is a complex process influenced by intrinsic and extrinsic factors such as self-concept, media influence, and work exposure. Intrinsic motivation, driven by personal interest and satisfaction, has been positively correlated with commitment and dedication to studies, although external factors such as academic and socioeconomic environment also influence student motivation. Objective: To investigate school motivation and factors associated with academic performance in nursing students in Culiacán, Sinaloa, Mexico. Development: Specifically, in Mexico, career choice and academic performance pose significant challenges, with a lack of vocational guidance and a wide range of professional options causing uncertainty and anxiety among students. School dropout and low academic performance are persistent issues affecting the quality and equity of higher education. Conclusion: Academic motivation and school performance are crucial elements determining the educational success of university students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonzo Soto, A. V. y Gonzáles Montes, M. L. (2015). Factores que motivan la elección de la carrera profesional de educación en los estudiantes de ciencias sociales de la universidad nacional de educación Enrique Guzmán y Valle (Tesis de pregrado). Facultad de ciencias sociales y humanidades, Lima, Perú. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14039/1198/M2543189302T.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Banco Mundial. (2017). La educación superior se expande en América Latina y el Caribe, pero aún no desarrolla todo su potencial. https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2017/05/17/higher-education-expanding-in-latin-america-and-the-caribbean-but-falling-short-of-potential#:~:text=mundo%20sin%20pobreza-,La%20educaci%C3%B3n%20superior%20se%20expande%20en%20Am%C3%A9rica%20Latina%20y%20el,no%20desarrolla%20todo%20su%20potencial&text=CIUDAD%20DE%20M%C3%89XICO%2C%2017%20de,ALC)%20en%20la%20%C3%BAltima%20d%C3%A9cada.

Casanova, J. R., Cervero, A., Núñez, J. C., Almeida, L. S. & Bernardo, A. B. (2018). “Factors that determine the persistence and dropout of university students”, Psicothema, 30(4), 408-414. https://doi.org/10.7334/psicothema2018.155

Dunnion, M. E., Dunnion, G. & McBride M. (2010). Do I want to be a nurse? What influences students to undertake a BSc in nursing programme: a preliminary study. Journal of Research in Nursing, 15(5), 457-468. https://doi.org/10.1177/1744987109352733

Franco Coffre, J. (2015). Factores influyentes en la elección de la carrera de enfermería. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/277131795_Factores_influyentes_en_la_eleccion_de_la_carrera_de_enfermeria?enrichId=rgreq-e14e64f00a7b0bb2c27549bf23235944-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzI3NzEzMTc5NTtBUzoyMzI3MTk1MTkwNTU4NzJAMTQzMjQ5NjA2NTk2NQ%3D%3D&el=1_x_2&_esc=publicationCoverPdf

Garbanzo Vargas, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. https://www.redalyc.org/pdf/440/44031103.pdf

Hidalgo Blanco, M. A. (2017). La decisión de estudiar enfermería: motivación y expectativas de los alumnos de primer curso de la Universitat de Barcelona (Tesis doctoral). Escuela Universitaria de Enfermería, Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/118163/1/MAHB_TESIS.pdf

Mooney, M., Glacken, M. & O’Brien, F. (2008). Choosing nursing as a career: A qualitative study. Nurse Education Today, 28(3), 385-392. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2007.07.006

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2022). Que debe saber acerca de la educación superior. https://www.unesco.org/es/higher-education/need-know

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2022). Informe español, Panorama de la educación Indicadores de la OCDE. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/26339/19/00

Pineda-Olvera, J., Lara-Barrón, A. M., Rocha-Lara, E. A., Piña-Jiménez, I. y Romero-Villalobos, R. (2018). Perfil de ingreso de los estudiantes de la Licenciatura en Enfermería en una Institución de Educación Superior. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc, 26(1), 34-40. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=78908

Rodríguez Arjona, A. M., Baas Lara, M. A., y Cachón Medina, C. M. (2017). Factores que influyen en los alumnos para la elección de carrera de escuelas normales públicas. Procesos de formación. XlV Congreso nacional de investigación educativa, San Luis Potosí, México.

Sistema para la Prevención de la Deserción en las Instituciones de Educación Superior [SPADIES], (2022). Estadísticas de deserción y permanencia en educación superior spadies 3.0 - indicadores 2021. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasinfo/spadies/secciones/Estadisticas-de-desercion/

Tirado Reyes, R. J., Garay Nuñez, J. R., Delgadillo Breceda, U. B., Noh Moo, P. M., Aguirre Zazueta A. G. y Ontiveros Herrera, G. (2023). Motivos intrínsecos, extrínsecos y expectativas para elección de la carrera, como predictores de rendimiento académico en estudiantes de enfermería. Horizonte de Enfermería, 34(3), 637-658. https://doi.org/10.7764/Horiz_Enferm.34.3.637-658

Usher, K., West, C., MacManus, M., Waqa, S., Stewart, L., Henry, R. & Redman MacLaren, M. (2013). Motivatios to nurse: an exploration of what motivates students in Pacific Island countries to enter nursing. International journal of nursing practice, 19(5), 447-454. https://doi.org/10.1111/ijn.12095

Vivas-Vivas, R. J., Cabanilla-Vasconez, E., y Vivas-Vivas, W. H. (2019). Relación entre los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico del estudiantado de la carrera de Ingeniería Agronómica de la

Universidad Central del Ecuador. Revista Educación, 43(1). https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28439

Wilkes, L. M., Cowin, L. S. & Johnson, M. (2015). The reasons students choose to undertake a nursing degree. Collegian, 22(3), 259-265. https://doi.org/10.1016/j.colegn.2014.01.003

Motivación escolar y factores asociados al desempeño académico en estudiantes de enfermeria en Culiacán Sinaloa México.

Downloads

Published

2024-06-28

How to Cite

Aguirre Zazueta, A. G. ., & Ontiveros Herrera, G. (2024). School motivation and factors associated with academic performance in nursing students from Culiacán Sinaloa México. RECIE FEC-UAS Revista De educación Y Cuidado Integral En enfermería Facultad Enfermería Culiacán, 1, 59-66. https://revistas.uas.edu.mx/index.php/RECIE/article/view/655