Attitudes towards Central American Immigration in Undergraduate Nursing Students

Authors

Keywords:

Attitude, Emigration and Immigration, Nursing students, Mexico

Abstract

Introduction. There is an idea that migrants cause a greater economic burden on health, thus generating negative attitudes among nursing personnel; circumstances that increase the need for training in cultural care from the undergraduate level. Objective. To analyze attitudes towards Central American immigration in undergraduate nursing students. Methodology. Quantitative, descriptive and cross-sectional study, sample of 50 participants selected by convenience and administering the Central American Immigration Attitude Scale for Nursing. Results. The students agreed mainly to respect the culture and social rights of migrants, as well as to integrate them socially and without prejudice. Conclusions. Nursing students' attitudes towards immigration have an influence on the care of foreign patients and family members; therefore, educational training on cultural competencies is necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • ME. Ulises Benjamín Delgadillo Breceda, División de Ciencias de la Salud e Ingenierías. Campus Celaya-Salvatierra. Universidad de Guanajuato.

    Estudiante de Doctorado en Ciencias de Enfermería. División de Ciencias de la Salud e Ingenierías. Campus Celaya-Salvatierra. Universidad de Guanajuato.

  • Dr. Raúl Fernando Guerrero Castañeda, División de Ciencias de la Salud e Ingenierías. Campus Celaya-Salvatierra. Universidad de Guanajuato.

    Doctor en Ciencias de Enfermería. División de Ciencias de la Salud e Ingenierías. Campus Celaya-Salvatierra. Universidad de Guanajuato

  • Dra. María de Jesús Pérez Vázquez, Facultad de Enfermería Mazatlán - Universidad Autónoma de Sinaloa. 

    Doctora en Ciencias de Enfermería. Facultad de Enfermería Mazatlán. Universidad Autónoma de Sinaloa. 

  • ME. Pavel Rodríguez Bustamante, Facultad Interdisciplinaria de Ciencias Biológicas y de Salud. Universidad de Sonora.

    Maestro en Enfermería. Facultad Interdisciplinaria de Ciencias Biológicas y de Salud. Universidad de Sonora

  • Dra. Aracely Díaz Oviedo, Facultad de Enfermería y Nutrición. Universidad Autónoma de San Luis Potosí.

    Doctora en Ciencias de Enfermería. Facultad de Enfermería y Nutrición. Universidad Autónoma de San Luis Potosí

  • Dr. Eloy Maya Pérez, División de Ciencias de la Salud e Ingenierías. Campus Celaya-Salvatierra. Universidad de Guanajuato.

    Doctor en Ciencias en Salud Colectiva. División de Ciencias de la Salud e Ingenierías. Campus Celaya-Salvatierra. Universidad de Guanajuato

References

Alonso, J. (2010). Diseños en investigación y estadística aplicada. Estado de México, México: Universidad Nacional Autónoma de México/Facultad de Estudio Superiores Iztacala.

Antonín, M., y Tomás, J. (2004). La escala de actitud ante la inmigración para enfermería: validación preliminar. Enfermería Científica, (262-263), 77-82. https://www.researchgate.net/publication/262727094

Antonín, M., y Tomás-Sábado, J. (2006). Actitud ante la inmigración en estudiantes de enfermería. Valoración antes y después del 11-M. Educación Médica, 9(1), 17-20. https://scielo.isciii.es/pdf/edu/v9n1/original1.pdf

Cabieses, B., Gálvez, P., y Ajraz, N. (2018). Migración internacional y salud: el aporte de las teorías sociales migratorias a las decisiones en salud pública. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 35(2), 285-291. doi: 10.17843/rpmesp.2018.352.3102

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2018). Serie Población y Desarrollo No 124: panorama de la migración internacional en México y Centroamérica: Naciones Unidas.

https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/43697/1/S1800554_es.pdf

Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2014). Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la Salud. Última Reforma DOF 02-04-2014. Cámara de Diputados del Honorable Congreso de la Unión. Ciudad de México, México. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/regley/Reg_LGS_MIS.pdf

Fernández-Lasquetty, B. (2013). Introducción a la investigación en enfermería; Difusión Avances de Enfermería.

Grove, S. K., Gray, J. R., y Burns, N. (2016). Investigación en enfermería. Desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia (6a ed.). Barcelona, España: Elsevier España.

Grove, S. K., y Gray, J. R. (2019). Investigación en enfermería. Desarrollo de la práctica enfermera basada en la evidencia (7a ed.). Barcelona, España: Elsevier España.

Grueso, F. J., y Arroyo, L. M. (2016). La actitud de los estudiantes de enfermería de la UCO hacia el paciente inmigrante. Ciberrevista de la Sociedad Española de Enfermería de Urgencias y Emergencias, (49), 43-55. https://www.enfermeriadeurgencias.com/ciber/mayo2016/pagina8.html

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). Ciudad de México, México: McGraw-Hill e Interamericana Editores.

Hernández, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación, las rutas cuantitativas, cualitativas y mixta. Ciudad de México, México: McGraw-Hill e Interamericana Editores.

Jiménez, F., y Ramírez, Y. (2011). Clasificación de los diseños de investigación. En J. A. García García, F. Jiménez Ponce, M. R. Arnaud Viñas, Y. Ramírez Tapia, y L. Lino Pérez, Introducción a la metodología de la investigación en ciencias de la salud. 51-52. MacGraw-Hill e Interamericana Editores.

Organización Internacional para las Migraciones. (2013). Migración internacional, salud y derechos humanos: Organización Internacional para las Migraciones. https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Migration/WHO_IOM_UNOHCHRPublication_sp.pdf

Organización Internacional para las Migraciones. (2019). Derecho internacional sobre migración No. 34: Glosario de la OIM sobre migración. Organización Internacional para las Migraciones. https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml-34-glossary-es.pdf

Organización Internacional para las Migraciones. (2019b). Informe sobre las migraciones en el mundo 2020: Organización Internacional para las Migraciones. https://publications.iom.int/system/files/pdf/wmr_2020_es.pdf

Plaza, F. J. (2012). Prejuicios de las enfermeras hacia la población inmigrante: una mirada desde el Sur de España. Enfermería Global, 11(27), 87-96. https://dx.doi.org/10.4321/S1695-61412012000300006

Rajoy, G. E., Penas, L., Valenzuela, M. J., y Rossignoli, R. (2017). Rol de enfermería en el abordaje del paciente inmigrante en hemodiálisis: perspectiva enfermera en un mundo globalizado. Enfermería Nefrológica, 20(Supl. 1), 54. https://scielo.isciii.es/pdf/enefro/v20s1/2255-3517-enefro-20-s1-54.pdf

Rifà-Ros, R., Costa-Tutusaus, L., y Espinosa-Fresnedo, C. (2013). Influencia de la formación en competencia cultural sobre la actitud frente a la inmigración de los estudiantes de tercero de enfermería. Fundación Educación Médica, 16(2), 105-110. https://dx.doi.org/10.4321/S2014-98322013000200009

Ruíz, C. (2011). Programa Interinstitucional Doctorado en Educación: Confiabilidad. Universidad Centroccidental “Lisandro Alvarado”. Universidad Nacional Experimental Politécnica “Antonio José de Sucre”. Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Sánchez, M. A. (2018). Actitudes prejuiciosas de los estudiantes de enfermería de la Universidad de Granada ante pacientes inmigrantes [Tesis de doctorado, Universidad de Granada]. Repositorio Institucional de la Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/53791/29138905.pdf?sequence=4

Sánchez-Ojeda, M. A., Segura-Robles, A., Gallardo-Vigil, M. Á., y Alemany-Arrebola, I. (2019). Análisis de los prejuicios del alumnado de enfermería hacia la población migrante. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 53, e03532. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2018050103532

Segura-Robles, A., Alemany-Arrebola, I., y Gallardo-Vigil, M. Á. (2016). Las actitudes prejuiciosas del alumnado universitario hacia los migrantes en situación irregular: un estudio exploratorio. Electronic Journal of Research in Educational Pyschology, 14(2), 393-416. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.39.15069

Ugarte, M. I., Cardoso, M. L., Xavier, B., Molina, B., y Alves, M. (2019). Actitudes del alumnado de una escuela de enfermería de Portugal. Revista de Enfermagem Referência, 4(21), 13-23. https://doi.org/10.12707/RIV18086

Downloads

Published

2024-12-19

How to Cite

Delgadillo Breceda, U. B., Guerrero Castañeda, R. F. ., Pérez Vázquez, M. de J. ., Rodríguez Bustamante, P. ., Díaz Oviedo, A. ., & Maya Pérez, E. . (2024). Attitudes towards Central American Immigration in Undergraduate Nursing Students. RECIE FEC-UAS Revista De educación Y Cuidado Integral En enfermería Facultad Enfermería Culiacán, 1(2), 28-46. https://revistas.uas.edu.mx/index.php/RECIE/article/view/768