Pedagogy, andragogy and interrelation in nursing
Abstract
Introduction: The relationship between Nursing and Pedagogy in the training of nursing professionals is vital. This interdependence is manifested in the educational process, where educators apply pedagogical techniques while students use perception techniques. We explore theoretical contributions and present relevant opinions that impact professional practice. We describe important concepts and essential characteristics for good teaching practice in nursing, highlighting the training of competent nurses in theoretical and practical knowledge. Objective: Express the pedagogical training of nursing care, through analysis, research, criticism and theoretical foundation between nursing science and pedagogy, also highlighting the role of Andragogy in contrast to Pedagogy in the training of nurses and nurses to perform in the field of care. Development: The educational system in Mexico has evolved toward greater emphasis on critical and creative thinking, influenced by pedagogical figures such as Paulo Freire. In the training of nurses, collaboration between pedagogy and Andragogy is essential to guarantee quality education in health care. Conclusions: Pedagogy, Andragogy and Nursing are closely linked, enhancing educational work. I disagree about teaching indecision in nursing; Our teaching is based on solid pedagogical principles, promoting interdisciplinarity to train professionals capable of facing health challenges with effectiveness and empathy.
Downloads
References
Abreu-Valdivia, O., Pla-López, R., Naranjo-Toro, M., y Rhea-González, S. (2021). La pedagogía como ciencia: objeto de estudio, categorías, leyes y principios. Información tecnológica, 32 (3), 131-140. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000300131
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación [ANECA]. (2004). Título de Grado en Pedagogía y Educación Social. (Vol. 1). Universidad Deusto. https://www.aneca.es/documents/20123/63950/libroblanco_pedagogia1_0305.pdf/b1fde272-3b45-5b44-6ce5-22293975ba40?t=1654601787613
Álvarez, J. L. P., Peñafiel, C. E., & Salazar, A. Z. C. (s/f). La Mediación Pedagógica en la Educación Superior. Recuperado el 1 de marzo de 2024, de https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/e957cd2e59f6151fdab441204afa93b6.pdf
Caraballo- Colmenares, R. (2007). La Andragogía en la educación superior. Investigación y Postgrado, 22(2), 187-206. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872007000200008&lng=es&tlng=es.
Cárdenas-Becerril, L. y Silveira Kempfer, S. (2018). La enseñanza de la enfermería en el contexto de la Pedagogía Problematizadora de Paulo Freire. Enfermería universitaria, 15(3), 317-328. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2018.3.65995
Castellanos-Ramírez, J. C. y Niño Carrasco, S. A. (2022). Educación Superior en México: los retos del gobierno presidencial en el periodo 2018-2024 en materia de cobertura. Ensayo: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, 30(115), 394-413. https://doi.org/10.1590/S0104-403620210002902288
Freire, P., y Guerrero, M. E. (1985). Paulo Freire y la educación liberadora: antología de Miguel Escobar G. El Caballito.
Freire, P. (2004). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra SA.
Gómez Ochoa, A. M. (2018). Educación y pedagogía en enfermería: un camino recorrido. Avances en Enfermería, 36(3), 271-272. https://doi.org/10.15446/av.enferm.v36n3.76407
Cuello Romero, C. (2023). Educación Problematizadora de Paulo Freire: Un giro desde lo antropológico y epistemológico del ser. Revista Digital De Investigación Y Postgrado, 4(7), 131-142. https://doi.org/10.59654/sxfadh42
Martínez-Iñiguez, J. E., Tobón, S., López-Ramírez, E., y Manzanilla-Granados, H. M. (2020). Calidad Educativa: Un Estudio Documental desde una Perspectiva Socioformativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(1), 233-258, https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.1.11
Real Academia Española [RAE]. Pedagogía. https://dle.rae.es/pedagog%C3%ADa?m=form2 Steiner, R. (1922). Fundamentos de la Antroposofía. https://www.academia.edu/39765139/Rudolf_Steiner_Fundamentos_de_la_Antroposofi
Tejada, S., Ramírez E. J., Díaz, R. J. y Huyhua, S. C. (2019). Práctica pedagógica en la formación para el cuidado de enfermería. Enfermería universitaria, 16(1). https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.1.577
Trujillo Flórez, L. M. (2017). Teorías pedagógicas contemporáneas. Bogotá: Areandina. Fundación Universitaria del Área Andina.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 RECIE FEC-UAS Revista de educación y cuidado integral en enfermería Facultad Enfermería Culiacán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.