Perception of violence in nursing students from a public college
Keywords:
Perception, Violence, University students, NursingAbstract
Introduction: Violence in universities is a problem that requires urgent attention, especially in the field of nursing, where the training of future health professionals can be seriously affected. Addressing
this issue is crucial to ensure a safe and conducive environment for learning. It is essential to know the
perception that students of this faculty have, since they will be future health professionals. Having clear perceptions about violence is crucial so that they can identify, address and offer effective solutions to this problem. Objective: To analyze the perception of violence among students of a public nursing school. Methodology: Quantitative methodology will be used, descriptive cross-sectional design. The data collection instrument will be the "CUVE3-UNIVERSITY", which will be used in a self-applied manner to 234 students of the Culiacán Nursing School. Results: They will contribute to a better understanding of the situation of violence in the university context, allowing to develop more effective strategies for its prevention and management, equipping future health professionals with the necessary tools to face this challenge in their environments. Conclusions: From a scientific point of view, this research seeks to provide in-depth and specific knowledge on how violence is perceived in the university context, especially in the Faculty of Nursing.
Downloads
References
Alanez, D., Arias, A., M., Artieda, N., Bedoya, P., Durán, F., Losantos, M., De Gumucio, M., Lucano, D., Mazó, J., Orellana, D., Quintanilla, C., Vildoso, M., y Villalobos, A. (2021). Violencia contra las mujeres en el contexto universitario. Ajayu. 19(2), 316-346.
Conde Vélez, S. y Delgado García, M. (2020). Percepciones del alumnado sobre diferentes tipos de violencia. Adaptación y validación del CUVE3-ESO al contexto universitario. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 567-581. http://dx.doi.org/10.6018/rie.364431
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M.P. (2014) Metodología de la investigación.McGraw-HILL. https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/metodologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf
Huerta Mata, R.M. (2020). Miradas lascivas, violencia contra las estudiantes universitarias. Región y Sociedad, 32(2), 1-20. https://doi.org/10.22198/rys2020/32/1285
Póo, A.M., y Vizcarra, M.B. (2008). Violencia de Pareja en Jóvenes Universitarios. Terapia Psicológica, 26(1), 81-88. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082008000100007
Tlalolin Morales, B.F. (2017). ¿Violencia o violencias en la universidad pública? Una aproximación desde una perspectiva sistémica. El Cotidiano, (206), 39-50.
Trujillo Cristoffanini, M., y Gosálbez Pastor, I. (2021). Violencia de género en estudiantes universitarias: Un reto para la educación superior. Psicoperspectivas, 20(1). https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue1-fulltext-2080
Vara Horna, A. A., López Odar, D. R., et al. (2016). La violencia contra las mujeres en las universidades peruanas. Prevalencia e impacto en la productividad académica en las facultades de ciencias empresariales e ingeniería. Mujeres libres de violencia.
Vázquez, F. L, Torres, A. J., Otero, P., Blanco Seoane, V., y López García, M. (2010). Prevalencia y factores de riesgo de la violencia contra la mujer en estudiantes universitarias españolas. Psicothema, 22(2), 196-201.
Velázquez Ortega, A. (2024). Violencia en jóvenes universitarios/as: El caso de la universidad autónoma de San Luis Potosí. En M.M. Pérez Contreras (Ed.). Temas sobre niñas, niños, adolescentes y juventudes ante las dimensiones de la vulnerabilidad. Impacto en la protección de sus derechos humanos. Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Jurídicas. 119-138.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.