Conversations as a Strategy for Academic and Emotional Support: Transition in the Face of the Closure of the Nursing Degree

Authors

Keywords:

Tutoría académica, enfermería, deserción escolar

Abstract

Academic tutoring is essential to support students in their university career, addressing both their academic and personal needs. The conversations provide a space for dialogue and reflection, allowing students to express their concerns and receive guidance. Objective: To describe the impact of the conversations as a strategy for academic and emotional support. Methodology: The methodological design of the study is mixed, combining quantitative and qualitative approaches to evaluate the impact of the conversations on the academic and emotional experience of 216 students. Questionnaires were applied before and after the sessions to measure perceptions about the tutoring support, complemented by qualitative analysis of the discussions during the conversations. Results: Before the intervention, there was a high level of demotivation and concern among students regarding their academic and work future. The predominant emotions included uncertainty and fear of the program closing. However, after the implementation of the conversations, an improvement in the perception of the support received was observed, suggesting that this strategy may be effective in mitigating emotional concerns and fostering a more conducive environment for learning. Conclusion: The conversations as an integral strategy in the educational process, highlighting their potential to improve not only academic performance, but also the emotional well-being of students in adverse situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Montserrat-Mariscal Delgadillo, Departamento de Enfermería Clínica Aplicada, Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara

    Montserrat Mariscal Delgadillo con formación como Mtra. en Ciencias de la Enfermería y Doctorado en Ciencias de la Educación, ha sobresalido por su labor en la formación de profesionales de la salud en la Universidad de Guadalajara dentro del Centro Universitario de Ciencias de la Salud, donde ha participado en el diseño curricular y comités académicos. Reconocida por su excelencia docente, ha recibido distinciones como el premio estatal de Enfermería en Jalisco. Su experiencia incluye la implementación de programas de calidad en servicios de salud y su compromiso con la investigación, colaborando en publicaciones y organismos internacionales como The Joanna Briggs Institute. Su enfoque humanista y basado en la evidencia impulsa su labor educativa y su vocación por mejorar la atención en salud.

  • Diana Berenice Ortega Cruz, Coordinadora de la Carrera de Enfermería escolarizada, Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara

    Maestra en Ciencias de la Enfermería

  • Jorge Fidel Coronado Ramírez, Departamento de Enfermería Clínica Aplicada, Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara

    Maestro en Gestión de la Calidad de los Servicios de Salud

  • Jorge Ismael Alcalá Ortiz, Departamento de Enfermería Clínica Aplicada, Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara

    Maestro en Ciencias de la Enfermería.

  • Ana Lilia Fletes-Rayas, Departamento de Enfermería Clínica Aplicada, Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara

    Doctora en Genética Humana

References

Agudo, M. y Suárez, R. (2007). La importancia de los espacios de diálogo en la construcción de conocimiento. Editorial X.

Álvarez González, M. (2017). Hacia un modelo integrador de la tutoría en los diferentes niveles educativos. Educatio Siglo XXI, 35(2), 21-42.

ANUIES (2020). Tutoría en la educación superior: retos y perspectivas. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Cajigal, E., Arias, L., & Farfan, E. R. (2022). Resiliencia y deserción escolar: Un estudio para plantear estrategias desde la tutoría en la educación superior. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 34, 199-223. https://doi.org/10.25009/cpue.v0i34.2794

Cárdenas Castro, M. (2009). Diseños de investigación en ciencias sociales. Ediciones CIESPAL.

Carrillo, M., Padilla, J., Rosero, T., & Villagómez, M. S. (2009). La motivación y el aprendizaje. ALTERIDAD. Revista de Educación, 4(2), 20-32.

Castro Ramírez, B., & Rivas Palma, G. (2006). Estudio sobre el fenómeno de la deserción y retención escolar en localidades de alto riesgo. Sociedad Hoy, 11, 35-72.

ENADIS. (2017). Encuesta Nacional sobre Discriminación en México.

Garaigordobil, M. (2007). Perspectivas metodológicas en la medición de los efectos de un programa de intervención. Apuntes de Psicología, 25(3), 357-376.

Martínez Clares, P., et al. (2020). La tutoría universitaria vista por sus alumnos: propuestas de mejora. Revista de la Educación Superior, 49(195), 55-72.

Maslow, A. H. (1956). Motivación y personalidad. Nueva York: Harper & Row.

Molina, E. (2022). Resiliencia y deserción escolar: Un estudio para plantear estrategias desde la tutoría en la educación superior. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (34),1-20. https://www.academia.edu/115820072/Resiliencia_y_deserci%C3%B3n_escolar_Un_estudio_para_plantear_estrategias_desde_la_tutor%C3%ADa_en_la_educaci%C3%B3n_superior

Ochoa, M. y Gómez, L. (2019). Innovación educativa en contextos desafiantes: el caso de los conversatorios en la Universidad Nacional Autónoma de Chiapas. Revista Latinoamericana de Educación.

Terraza, W. (2019). Estrategias de retención estudiantil en educación superior y su influencia en la deserción. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-15. https://www.redalyc.org/journal/5739/573960911005/

UNESCO. (2017). Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. UNESCO Publishing.

PORTADA NOMBRE ARTÍCULO

Downloads

Published

2024-12-17

Issue

Section

Artículo original

How to Cite

Conversations as a Strategy for Academic and Emotional Support: Transition in the Face of the Closure of the Nursing Degree. (2024). Revista Científica FEMUAS, 2, 47-64. https://revistas.uas.edu.mx/index.php/FEMUAS/article/view/836

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>